Dutch conference proceeding

Abstract

Wat kan er gebeuren als je als zorgverlener ‘niets’ doet aan therapiebegeleiding en gewoon aardig bent voor de patiënt:
Patiënte: "Ik ben hier omdat ik een druk op mijn borst voel. Ik heb weer nieuwe medicijnen nodig tegen de hoge bloeddruk. Misschien is het omdat ik zoveel verdriet heb om de scheiding van mijn zoon."
Zorgverlener: [met empathie:] "Heeft u zoveel verdriet?"
Patiënte: "Ach ja, ik vind het toch zo erg voor mijn zoon. Ik heb er zoveel verdriet over…."
De zorgverlener reageert zorgzaam op het verdriet van de patiënte. Helaas laat de zorgverlener hiermee de echte angst van de patiënte onbesproken. Te weten, de angst dat door het verdriet de bloeddruk weer hoger wordt. Nu kan de patiënte misschien denken dat zolang ze verdriet heeft haar bloeddruk te hoog zal zijn. En dat ze voor de zekerheid maar wat pilletjes extra moet nemen. Of ze denkt dat zodra ze geen druk op de borst meer voelt, dat dan de bloeddruk weer lager is, dus best wel een pilletje kan worden overgeslagen. We zullen het nooit te weten komen en de zorgverlener in het voorbeeld komt hier zeker niet achter.
Tijdens de voordracht zal worden bespoken welke rol een zorgverlener zou kunnen spelen bij het ter sprake brengen van therapietrouw.

Keywords

Adherence, Compliance, Health care provider, Hypertension, Pharmacy

picture of N.C.M. Theunissen

_______________________________
Last updated on 12 February, 2015.